Протягом багатьох років ми тестували багато човнових моторів, різних брендів, потужності, тактності. І у багатьох з нас з'явилися свої улюбленці.
Цього разу ми вирішили Вам розповісти про найпопулярніший типорозмірі двигуна, який досить потужний, досить портативний і має малу вагу. Це човнові мотори двотактні і чотиритактні 15 к.с.
При виборі човнового мотора ми керувалися такими критеріями: швидкохідність, тяговитість, економічність, ергономіка, гучність. Для тесту ми взяли такі марки моторів: Honda, Mercury, Suzuki, Yamaha.
Про конструкції
Всім відоме обмеження у використанні човнових моторів на водоймах Європи та США, які не відповідають нормам сарва і ЕРА. Через що зараз чотиритактні поступово витісняють двотактні двигуна з ринку, але в наших країнах вони ще досить популярні, тому ще продовжують випускатися на заводах, хоч і в основному технології залишилися 90х років, які вже давно себе показали з позиції якості.
15ти сильні чотиритактні мотори більш досконалі, ніж двотактники, особливо з ергономічної точки зору. У тестованих чотиритактних "Honda" і "Suzuki" зручні Румпеля управління з простою регулюванням зусилля повороту, і ручки газу, і легкодоступною кнопкою "стоп". Важіль включення передачі як-ніби сам лягає в руку і працює дуже чітко і легко. Механізми откідкі і режиму "дрібної води" такі, що можливість намочити руки у воді повністю виключена, також не потрібні зайві рухи і великі зусилля. Двотактні "Suzuki", "Yamaha", як більш легкі мотори, у яких немає масла в картері, перемагають тільки в одному - це в зручності перенесення і зберігання. Окремо ми б винесли човнові мотори, "Mercury" з його дуже зручним інтегрованим у румпель механізмом включення передачі і сучасною системою откідкі однією рукою. Так само заслуговує поваги і спосіб фіксації його гребного гвинта стопорной шайбою, а не шплинтом, що істотно спрощує процес зняття і установки гребного гвинта, особливо якщо це відбувається не на березі, а на водоймі.
Все ж чотиритактні мотори хочуть не сильно відставати за ваговими характеристиками від двотактних моторів. Більша вага чотиритактного мотори, повинен був привести до збільшення вимог до зручності його перенесення і транспортування, але, наприклад, взятися за "голову", наприклад, "Honda" другій людині зовсім не зручно - виїмка під руку з протилежного струбцині боку занадто маленька. Suzuki в цьому сенсі теж не відзначався, винятком став лише Mercury.
У чому у нас не виникло жодних проблем, так це у запуску всіх моторів які ми тестували. Потрібно було б тільки накачати грушу на шлангу від бачка до мотора, пару раз смикнули, і готово. Природно, потрібно враховувати особливості кожного бренду - підсмоктування, установка стартового відкриття дроселя і тд.
Економічність
Двотактні мотори природно більш ненажерливі, витрата у нас вийшов приблизно 0,35-0,40 л / ч. Найбільш економічними себе показали Mercury і Yamaha.
Чотиритактні були економічніші приблизно на 20-30%, споживання ми засіки було таким: 0,5 літра у нас пішло за 6 хвилин, тобто 0,32-0,33 л / год на максимальному ходу.
Шумність
Багато хто на цей фактор не звертають увагу, але при тривалих прогулянках, гучність двигуна важлива не менше ніж інші характеристики, оскільки це стомлює фізично, відбирає у Вас можливість нормально розмовляти на ходу і тд. Мотори які ми тестували на максимальних обертах по шумності показали себе практично однаково, незалежно від їх тактності, приблизно 90-95 дБ. Є значні відмінності на різних обертах. Природно четирехтактніков на малих і середніх оборотах значно тихіше двухтактників. А Honda на малих обертах настільки тихо працює, що ми іноді прислухалися до неї. За спектром шуму ми почули великі відмінності. Yamaha і Mercury показали себе з позитивного боку, шум досить м'який і приємний для вуха. Suzuki нам не дуже сподобалося, але як кажуть кожному своє.